Afscheid Hogar Jesus Mi Luz!! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Susan Vijn - WaarBenJij.nu Afscheid Hogar Jesus Mi Luz!! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Susan Vijn - WaarBenJij.nu

Afscheid Hogar Jesus Mi Luz!!

Door: Susan

Blijf op de hoogte en volg Susan

09 Juli 2011 | Peru, Cusco

Hallo allemaal,

Hier weer een update, want de tijd vliegt! Zoals gewoonlijk weer heel veel gedaan de afgelopen weken en ik moet weer even graven. Vorige week zondag zijn 2 goede vriendinnen van hier vertrokken naar Bolivia om te gaan reizen. Zondag ochtend om 06:00 op om ze naar het vliegveld te brengen, om 08:00 dan toch echt weer het afscheid, brullen geblazen! Zondag de rest van de lekker rustig aan gedaan! Afgelopen week is het hier ontzettend koud geweest.. Het gekke is dat dit niet normaal is voor de maand jullie, het regenseizoen is al eventjes afgesloten en het warme seizoen is al enige tijd aangebroken.. toch heeft het van de week veel geregend en was het ontzettend koud, met als gevolg dat ik nu dag en nacht flink lig te snotteren. Een vriendinnetje van hier is afgelopen woensdag samen met een vriendin van Nederland vertrokken om te gaan reizen, dinsdag avond nog eventjes met z'n allen flink op stap geweest! Ook woensdag afscheid moeten nemen van hun. Het appartement is nu akelig rustig..

Afgelopen week dan toch echt onze laatste week in Hogar Jesus Mi Luz gehad. Afgelopen week zoveel mogelijk tijd met de kids doorgebracht. En dan was toch gister (vrijdag) onze laatste dag. Donderdag hebben Carien, Christiaan en ik boodschappen gedaan om er voor de kids een feestelijke dag van te maken. Voor onze stagebegeleider hebben we een foto collage gemaakt en voor de kinderen hebben we snoepzakjes gemaakt.Christiaan heeft in het begin van het jaar een varken gemaakt van papier maché, we hebben besloten deze varken te gebruiken als piñada (Remember m'n afscheidsfeestje) Dit varken hebben we vol gestopt met snoep en knikkers. Ik heb het half jaar dat ik hier ben een spijkerbroek gedragen die nu toch wel echt kapot is. Ik had als idee deze broek mee te nemen naar stage, en om de kinderen hier allerlei dingen op te laten schrijven en tekenen. Hij is ontzettend leuk geworden.. Alle namen van de kids staan erop en hij is helemaal vol geverfd. Ze vroegen ook nog; "Suus, doe je die dan ook aan in Nederland, dan denk je altijd nog even aan ons". Voordat we aankwamen waren Carien en ik een beetje bang dat ze de hele ochtend huiswerk moesten maken, dat zou een beetje een domper zijn, echter toen we aankwamen bleek dat alle begeleiding op de hoogte was van onze laatste dag en de kinderen mochten de hele ochtend buiten spelen. Samen met Carien en Christiaan en de kids hebben we de hele dag in de zon buiten gespeeld, gevolleybald, gevoetbald en armbandjes gemaakt. Nog even voor de duidelijkheid binnen het weeshuis hebben we een groep kinderen die 's ochtends naar school gaan en een groep die 's middags naar school gaan. Aan het eind van de ochtend kwam toch echt het afscheid van de ochtend groep. De kinderen moesten van de begeleiding allemaal bij elkaar komen en er werd een kleine toespraak gehouden, daarna hebben we de snoepzakjes uitgedeeld en daarna moesten de kinderen luchen aangezien ze 's middags naar school gaan. Eenmaal in de eetzaal aangekomen hebben we met alle kids geknuffeld, een speciaal moment. Toen zijn Carien en ik naar huis gegaan om zelf te lunchen, eenmaal buiten de deuren heb ik wel wat tranen gelaten. Het is een gek idee dat we de kids niet weer gaan zien en je niet weet hoe hun toekomst eruit gaat zien. Eenmaal thuis hebben we met lekker geluncht en om half 3 zijn we terug gegaan naar het project. Eenmaal aangekomen bij het project kwam de middag groep op ons afgestormd; "Het is jullie laatste dag vandaag he, que triste"!!
We zijn eigenlijk gelijk naar binnen gegaan om ons cadeau voor onze stagebegeleidster en de directrice te geven. Ze vonden het een onwijs leuk cadeau en met z'n allen hebben we gepraat over de foto's en het afgelopen jaar. Vlak daarna werden alle kinderen naar boven geroepen en werd er een grote kring gemaakt. De directrice en onze stagebegleidster een speech gehouden en werd er geapplaudisseerd voor ons (Toen brak ik al half) Na de speech mochten de kinderen die dat wouden kort iets zeggen.. enkele kinderen hebben een kleine toespraak gehouden, dat was echt onwijs lief!! Na alle speeches hebben we de piñada opgehangen en mochten alle kleine kindjes met een stok slaan op het varken.. dat was echt een heel grappig gezicht. Na een tijdje viel dan toch al het snoep en de knikkers op de grond, alle kinderen vlogen door het hele lokaal, het leek wel een beetje of sinterklaas er was. Nadat alle kindjes hun snoep hadden was het tijd om te dansen. Samen met de kids hebben we lekker gedanst en gezongen.. na een uur lekker gedanst te hebben zijn we nog even naar buiten gegaan en nog even muziek geluisterd en gekletst. Daarna was het toch wel tijd voor de kinderen om huiswerk besloten en hadden wij besloten om te gaan, het was onderhand ook al 17:00. Ook nu kwam dan toch het afscheid van de middag groep.. even iedereen een dikke knuffel gegeven en bedankt. Nu was het dan toch echt definitief over. Ik heb gemerkt dat ik echt op de een of andere manier van deze kinderen ben gaan houden en ik ze altijd zal herinneren. Eenmaal buiten de muren moest ik ditmaal ook tranen laten, onze stage binnen Hogar Jesus Mi Luz is nu echt over. Gister avond hebben we gezellen bij Niko gegeten, een vriend van ons uit Oostenrijk!

Dan is nu echt onze laatste week in Cusco aangebroken. Aankomende week staat in het teken van het afscheid nemen van de stad, ik hou van deze stad!!! en daarnaast moet er nog wel aan school gewerkt worden. Volgende week zaterdag vertrekken we met de nachtbus naar Ica.. daar begint onze twee weken vakantie. Ik heb er een heel dubbel gevoel bij, ik kan hier zo nog een paar maanden blijven... Helaas zit er dit er niet in en ben ik over drie weken alweer thuis.. natuurlijk wel veel zin om mijn vriendinnen en familie weer te zien!
Nog eerst even genieten van onze laatste week hier in Cusco en natuurlijk staan er nog veel feestjes op de planning!

Hasta Luego

Susan

  • 10 Juli 2011 - 09:22

    Milou:

    Sweetie!! Geniet nog van je laatste paar weekjes in Peru! Heb heel erg veel zin om je na al die maanden weer te zien!! Dat wordt een mooie partyyyyyy! ;-) Dikke kus! ENJOY!!

  • 10 Juli 2011 - 10:47

    Marietje:


    Hoi Susan.

    Eindelijk zit het er op.
    Voor jou is de tijd natuurlijk heel snel gegaan.
    Nu lekker genieten van een welverdiende vakantie.
    Heel veel plezier.

    Groetjes
    Hein en Marietje

  • 10 Juli 2011 - 19:53

    Gerrit José Jöersen:

    Hee die Suus,,
    wat maak je toch veel mooie momenten mee, heftig en bijzondere verhalen, we volgden en lazen ze met plezier. Geniet maar van je welverdiende vakantie en maak er een paar mooie weken van. Welkom thuis ennn in Ede.
    Liefs Gerrit en José

  • 13 Juli 2011 - 09:34

    Suus:

    Geniet er nog even van!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Ola, Welkom op mijn site. Hier ga ik het aankomende half jaar al mijn avonturen en belevingen met jullie delen. Het aankomende half jaar ga ik voor mijn studie naar Cusco (Peru). Ik ga stagelopen in weeshuis Hogar Jesus Mi Luz. De eerste vier weken van mijn verblijf ga ik naar school en woon ik bij gastfamilie Alonzo. Een alleenstaande moeder met een zoon (25) en een dochter (22). Daarna zal ik naar het centrum van de stad verhuizen. Ik heb er onwijs veel zin in en jullie horen snel meer van mij! Adiós!

Actief sinds 17 Jan. 2011
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 37692

Voorgaande reizen:

28 Januari 2011 - 02 Augustus 2011

Mijn stage in Peru (Cusco)

Landen bezocht: