Cusco feesten & Intiraymi - Reisverslag uit Cusco, Peru van Susan Vijn - WaarBenJij.nu Cusco feesten & Intiraymi - Reisverslag uit Cusco, Peru van Susan Vijn - WaarBenJij.nu

Cusco feesten & Intiraymi

Door: Susan

Blijf op de hoogte en volg Susan

27 Juni 2011 | Peru, Cusco

Hola Hola!

Zondag avond in Cusco en tijd voor een update! Wat een hectische week! Gekkenhuis in Cusco! Afgelopen week zijn hier de Cusco feesten geweest. Oké vraag me niet precies wat het allemaal inhoud, maar het was FEEST! Wanneer de mensen in Cusco een feestje vieren pakken ze het groots aan. Veel feestjes hier hebben een religieuze achtergrond, ik zal hier zo meer over vertellen maar laat ik eerst beginnen bij het begin van de week. Vaderdag, een feest net als Moederdag dat hier in Cusco groots gevierd werd.. vrijdag middag hebben we op stage de vaders (De begeleiding en de mannelijke vrijwilligers) in het zonnetje gezet. We hebben toneelstukjes, dansjes, en zangtalenten mogen aanschouwen! Veel gelachen! 's Avonds hebben we nog lekker gegeten met onze collega's! Weer een geslaagd feestje. Het is zo leuk om te zien hoe de kinderen alles uit de kast te halen om toch maar even te laten zien hoeveel talenten ze bezitten (Nouja, talent is héél misschien een groot woord, maar het is ontzettend schattig) Datzelfde weekend zijn we lekker nog op stap geweest. En dan maandag begon het toch echt, de Cusco feesten. Een vriend van ons hier in Cusco heeft een club heropent en afgelopen maandag avond was de opening. En jawel Carien en ik moesten maandag overdag flyeren. Als iets niet mijn ding is, is het flyeren en mensen aansporen om iets te doen. In onze "groove" shirt + flyers zijn we de straat op gegaan. achteraf viel het zwaar mee, het was eigenlijk best leuk om te doen! In het zonnetje hebben we de hele middag lekker door de stad gelopen en mensen met onze leukste lach aangespoord om diezelfde avond naar het openingsfeest te gaan.. en het resultaat mocht er toch wel zijn, 's avonds stond de hele club vol en heb ik een ontzettend leuke avond gehad. Deze feestweek in Cusco betekend elke dag grote optochten en heel Cusco is op de plaza te vinden! Zoveel mensen heb ik nog nooit gezien bij elkaar. Soms was het toch wel lichtelijk irritant als ik boodschappen moest doen, normaal doe ik er een half uur over! Nu deed ik er alleen al een 3 kwartier over om bij de supermarkt te komen. Toch is het wel erg mooi.. de gekste wagens en de gekst verklede mensen komen langs. Vorige week kwam ik op stage aan en vroeg mijn stage begeleidster of ik met een Daniël (een kindje van het project) naar de Main Plaza wou gaan om zijn klasgenootjes op te zoeken, die moesten namelijk mee dansen in een optoch. Daniël kan dit niet omdat hij een handicap heeft aan de rechterkant van zijn lichaam. Vol enthousiasme van Daniël zijn kant (Wooow hij mocht zo maar met mij naar de plaza) zijn we naar de plaza gelopen. Het was wel erg speciaal om te zien hoe enthousiast hij was toen we op straat liepen, hij was vooral gefascineerd door de bussen.. om de seconde schreeuwde hij; Mira amiga, un grande bus! Op de plaza was het natuurlijk helemaal leuk, de drukte op straat en de verkleedde mensen. Helaas hebben we na 3 uur op de plaza te zijn geweest niet zijn klasgenootjes kunnen vinden, dit was wel een lichte teleurstelling. Donderdag en vrijdag hadden we vrij van stage aangezien dat de 'echte feestdagen' waren.. Op de plaza stikte het van de mensen en overal zag je grote jezus beelden die de Peruaanse mannen droegen.. met 20 man werd één Jezus beeld gedragen, op de achtergrond klonk een guur Christelijk muziekje! Bizar eigenlijk dat de mensen hier zoveel aandacht aan besteden en dat allemaal in extreme zin.. Het is eigenlijk best creapy om te zien! Vrijdag ochtend was er op één berg net buiten Cusco een grote ceremonie waar duizenden mensen op afkwamen.. Ik heb deze ceremonie uiteindelijk maar overgeslagen omdat je er 's ochtends om 08:00 al moest zijn om een goede plek te hebben, en aangezien ik donderdag avond op stap was geweest, werd dit hem niet helemaal. Afgelopen weekend waren hier de Intiraymi feesten.. vraag me ook wederom niet wat hier de achterliggende gedachte van is, maar het was wederom weer FEEST. Samen met al m'n huisgenootjes zijn we vrijdag avond op de bus gestapt naar Cai Cai.. Dit dorpje ligt 3 kwartier met de bus vanaf Cusco en dit trance feest werd gehouden in een oud klooster!! WAT EEN SUPER GAAF FEEST! De hele avond hebben we gestampt op de lekker trance liedjes in de buitenlucht! Het was echt wel speciaal om bij dit festival aanwezig te zijn, zo tussen de bergen met super vette muziek! De meest vreemde hippies en ander soort types liepen er rond die door de drugs zich in een andere wereld bevonden, de meest vreemde dancemoves vertoonden (Meiden, daar kunnen we nog een voorbeeld aan nemen, daar zullen we de show mee stelen haha) We waren er om ongeveer half 12 en om 06:00 's ochtends vond ik het toch wel goed geweest en zijn we op de bus gestapt richting Cusco. Het was wel echt super goed geregeld, vanaf Cusco gingen er shuttle bussen af en aan, en het zelfde van Cai Cai naar Cusco. Op het festival terrein werd er ook gekampeerd, dus we hadden besloten zaterdag ook onze tent daar neer te zetten en daar de nacht te overnachten. Dit hebben we uiteindelijk niet gedaan, maar zaterdag middag om 14:00 zaten we alweer lekker op het terrein. Lekker in het zonnetje, muziekje erbij en een BIER! Het nadeel is wanneer hier de zon in Cusco ondergaat het gelijk heel koud is. om vijf uur ging de zon onder en begon het erg hard te waaien, besloten lekker bij het kampvuur te zitten! Om 19:00 toch maar besloten weer richting Cusco te gaan, het was toch wel veel te koud! Eenmaal in Cusco toch maar lekker op tijd gaan slapen! Het sloopt je toch wel 2 dagen trance festival! Maar het was echt een super leuke ervaring (Foto's staan op facebook)! En nu alweer zondag avond, time flies! De Cusco feesten zijn nu weer over dus we kunnen weer normaal over straat, stiekem toch wel een beetje blij om. Morgen moeten we weer aan het werk. Deze week staan er nog wel veel feestjes op de planning. 3 van mijn huisgenootjes vertrekken donderdag dus reden voor een paar feestjes! Ik ben zelf nog maar 3 weken in Cusco! Que triste!:( Helaas heb ik dit jaar de Goorse feesten moeten missen, maar meiden ik heb aan jullie gedacht en veel drankjes op jullie gedronken!! Volgend jaar zij we er weer bij! Ik hoef nu nog maar 2 weken stage te lopen! Nog even lekker genieten van de kids en leuke dingen doen!

Hasta luego!

Besos desde Cusco!!!

  • 27 Juni 2011 - 04:55

    Suus:

    Hey
    Wat een leuk verhaal weer:) goed om te horen dat je er een flink feestje van hebt gemaakt!:)
    T is hier vandaag ook mutcho warmos Haha nu al en het is nog geen 0700uur Haha

    Geniet er nog ff van die laatste paar weken

    Xx Suus

  • 28 Juni 2011 - 06:14

    Marietje:

    Hoi Susan.

    Leuk verslag.
    Volgens mij is het verblijf daar voor jouw, één groot feest.
    Niet zo heel lang meer en dan zit je weer in het saaie Nederland.
    Geniet er nog maar van.

    Groetjes.
    Hein en Marietje

  • 30 Juni 2011 - 09:11

    LEOOO:

    Hey suusie ut feestbeest
    Goed te lezen dat je het nog niet verleerd bent!! haha party one ende!! ;) jeetje nog maar 3 weken daar.. pfff wat gaat het snel.. reuze zin om je weer in real life te zien!! kom je nog terug naar nijmegen??
    ik heb net precies me assessment gehad met brechtje en nog een andere vrouw.. was vet tof gesprek!!! Heb ut gehaald met een 8!! aaa haha
    meis ik wens je nog veel fun de laatste dagen!! probeer zoveel mogelijk bewijs materiaal te vinden.. al is het maar een stuk tekst met een handtekening eronder ;)
    Dikke zoen!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Ola, Welkom op mijn site. Hier ga ik het aankomende half jaar al mijn avonturen en belevingen met jullie delen. Het aankomende half jaar ga ik voor mijn studie naar Cusco (Peru). Ik ga stagelopen in weeshuis Hogar Jesus Mi Luz. De eerste vier weken van mijn verblijf ga ik naar school en woon ik bij gastfamilie Alonzo. Een alleenstaande moeder met een zoon (25) en een dochter (22). Daarna zal ik naar het centrum van de stad verhuizen. Ik heb er onwijs veel zin in en jullie horen snel meer van mij! Adiós!

Actief sinds 17 Jan. 2011
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 37692

Voorgaande reizen:

28 Januari 2011 - 02 Augustus 2011

Mijn stage in Peru (Cusco)

Landen bezocht: