Feliz dia mamita & mis padres en Cusco! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Susan Vijn - WaarBenJij.nu Feliz dia mamita & mis padres en Cusco! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Susan Vijn - WaarBenJij.nu

Feliz dia mamita & mis padres en Cusco!

Door: Susan

Blijf op de hoogte en volg Susan

15 Mei 2011 | Peru, Cusco

Hola Hola!
Hier weer een update van mijn leven in Zuid-Amerika! Afgelopen 3 weken is Carien samen met Rinaldo 3 weken gaan reizen, en heb ik 3 weken alleen op stage doorgebracht! Toch wel even wennen als je alle belevingen samen met Carien deelt. Weer veel beleefd de afgelopen tijd op stage. Moederdag.. moederdag is hier een dag wat groots gevierd wordt, geen vergelijk met Nederland. Op vrijdag middag werd deze "voor Peruanen, belangrijke dag" gevierd. 's Ochtends aangekomen op stage bleek dat alle kinderen naar school waren om daar alle toneelstukjes te oefenen die 's middags voor de moeders werd tentoongesteld. Samen met de Mamita's en twee andere vrijwilligers hebben we de hele ochtend in de keuken staan zwoegen om 's middags voor de kinderen een lekkere lunch te bereiden, muziekje aan, dansen, het zonnetje dat naar binnen schijnt en vollop gezelligheid in de keuken.. een goed begin van de dag! Tussen de middag snel naar huis gegaan om te lunchen om vervolgens 's middags terug te gaan om moederdag te vieren. Eenmaal aangekomen op stage waren alle voorbereidingen al op volle gang en voor ik het wist stonden we "Ja zelfs wij als vrijwilligers hoorden bij de moeders" midden in de schijnwerpers.. De jongens en de mannelijke begeleiders zaten appart van de vrouwen en de cadeaus stroomden binnen! Super leuk om te zien wat voor happening ervan gemaakt werd. Alle jongens hadden voor ons toneelstukjes en dansjes geoefend en die werden opgevoerd.. geweldig om te zien hoe de kids hun best doen om indruk te maken. De hele middag hebben we gedanst en gelachen om de geweldige toneelstukjes. Aan het eind van de dag kregen de kinderen allemaal wat lekkers en hebben wij als begeleiding samen gegeten en wijn gedronken! Om 20:00 toch maar naar huis gegaan om mijn weekend samen met m'n huisgenootjes in te luiden! Ook Koninginnedag hebben we hier in Cusco goed gevierd.. helemaal in het oranje en met potten bier hebben we feest gevierd in een Nederlands café / restaurant.. alle Nederlanders uit Cusco waren zowat aanwezig! Topp! 's avonds was er in de Mythollogy een Nederlands feestje, maar uiteindelijk zijn Geertje en ik toch beland bij een Israëlisch feestje in de CAOS. Na een dag alleen maar Nederlanse muziek te hebben gehoord ben je toch wel toe aan iets anders, en ik moet eerlijk toegeven dat het mannelijk schoon uit Israel ook niet heel verkeerd is! Een geslaagde dag dus! Vorige week een nieuwe huisgenootje erbij gekregen "Younis" uit Nederland wat ontzettend gezellig is.. Het gekke is dat er steeds nieuwe mensen komen en gaan in ons appartement, maar dat we eigenlijk al een vaste groep hebben die er net zo lang wonen als Carien en mij.. De 3 meiden uit Brabant zijn ongeveer tegelijk aangekomen met ons en zullen iets eerder vertrekken dan ons.. Ik zag net in een oogwenk dat ik nog maar rond de 70 dagen in Cusco bent, echt bizar hoe snel de tijd gaat en hoe meer je beseft dat je helemaal niet weg wilt hier (natuurlijk wel om mijn vrienden en familie weer te zien). Afgelopen zondag zijn mijn ouders aangekomen in Cusco.. na zaterdag flink op stap te zijn geweest kwam ik enigszins met een brak hoofd aan op het vliegveld om ze weer te zien.. Het was erg fijn om ze weer te zien, maar aan de andere kant leek het ook net of ik ze vorige week nog had gezien. De dagen erna heb ik ze Cusco laten zien en hebben we leuke dingen gedaan! Afgelopen woensdag om 06:00 zijn we vertrokken naar de Machu Picchu! Dit is een van de meest toeristische plekken in Peru wat te maken heeft met het verleden van vroeger, de Inca's hebben hier gewoond. Vraag me ook niet hoe het allemaal in elkaar zit want dat houd ik ook niet allemaal bij! We zijn met de bus vertrokken van Cusco naar Ollantaytambo om vervolgens de trein te pakken naar Aquas Calientes. Een reis van vier uur maar wat zeker de moeite waard was. In Peru heb je veel dorpjes en plaatsjes waar dus geen "reet" te doen is, en Aqua calientes is daar één van. 10 uur 's ochtends kwamen we aan en de volgende ochtend zouden we naar de Machu Picchu gaan.. tja dan moet je jezelf toch zien te vermaken in zo'n "Gat".. Al met al is het me reuze meegevallen, we hebben lekker gegeten en de rest van de dag hebben we lekker in de zon gezeten! Toch wel erg leuk hoe mam soms moet wennen aan de gebruiken in Peru. In Peru nemen ze het niet zo nauw met de tijd en als het niet vandaag is, dan is het morgen wel. Om zeven uur 's avonds zou de gids komen om te vertellen hoe laat en hoe we die volgende ochtend naar de Machu Picchu zouden gaan.. om acht uur was die er echter nog niet en mam werd met de minuut zenuwachtiger! Toch wel erg grappig om te zien hoe snel ik eigenlijk gewend ben geraakt aan dit soort dingen. Toch is het niet heel gek dat mensen zich hier aan kunnen irriteren, dit heb ik op het begin ook gehad. Toch kwam de gids een uur later opdagen en de volgende ochtend vertrokken we riching de Machu Picchu.. Na twee en een half uur daar te zijn geweest begonnen vonden we het allemaal wel prima en zijn we terug gegaan naar Aqua's Calientes. Het regenseizoen is afgelopen in Cusco (en in heel Peru) wat betekend dat het voornamelijk in Cusco op het moment heel toeristisch is. Soms wel vervelend maar het maakt het er ook wel gezelliger op natuurlijk.. Het toerisme zie je dan ook vooral terug op de Machu Picchu! Bejaarden in een survival outfit met een blanke huid wat licht afgeeft! Ja dus niet bepaald charmant! Eenmaal terug in Aqua's Calientes hebben we nog 5 uur moeten wachten, die uren vielen toch wel wat zwaarder dan de dag ervoor.. Uiteindelijk hebben we het allemaal overleefd en om 20:00 's avonds waren we terug in Cusco, leuke trip!!
Op dit moment zijn mijn ouders in Puno en Lake Titicaca.. Ik ben niet meegegaan omdat ik behoorlijk achterloop met mijn schoolse taken en er ook nog wat feestjes op de planning stonden voor dit weekend. Morgen moet natuurlijk Twente spelen het wordt in 80 landen uitgezonden en natuurlijk NIET in Peru. Toch hebben we kunnen regelen bij een familielid van Rick dat we met skype mee kunnen kijken vanuit de huiskamer.. dus met de camera gericht op de tv kunnen wij ook morgen meegenieten van Twente. Rick heeft pannekoeken gemaakt voor ontbijt aangezien het bij ons half 8 in de ochtend is wanneer de wedstrijd begint (7 uur tijdsverschil) één probleempje, Rick is voor Ajax en Suus jawel voor TWENTE! We zullen het zien morgen, heb er in ieder geval zin in! Morgen vieren we ook de verjaardag van Geertje dus dat gaat helemaal goed komen! Aankomende dinsdag laat ik pap en mam ons project zien, ben benieuwd hoe ze het zullen ervaren! Het zijn toch echt allemaal wel "mijn" kindjes geworden!! Aankomend weekend vertrekken we met z'n drieën voor 4 dagen naar Puerto Maldenado met het vliegtuig (1 uur vliegen, of 10 uur met de bus, ja dan is de keuze toch snel gemaakt) om daar de Jungle in te gaan.. Ik heb gehoord dat het een ontzettende ervaring moet zijn dus we zullen het zien volgend weekend. Ik hoop dat ik jullie weer wat op de hoogte heb gehouden van mijn belevingen hier, en ik laat snel weer wat van mij horen!

Besos desde Cusco!!!

  • 15 Mei 2011 - 06:55

    Ellen:

    Hee Suus, wat een leuke tijd heb je daar toch! Je ouders zullen het wel leuk vinden om datgene te bekijken waar jij steeds over schrijft. Hopelijk gaan jullie nog een fijne tijd samen tegemoet. Ik merk wel dat de tijd vliegt voor jouw gevoel. Ik zal het wel leuk vinden je weer te zien en de verhalen live aan te horen. Enne... straks goed Twente aanmoedigen hè! Liefst je nicht.

  • 15 Mei 2011 - 11:00

    Monique, Rene:

    Geniet van de pannekoeken, en van Twente. En doe je Padre en de ze
    n

    Ha gezellig feestbeest.
    Wat genieten daarooo, of niet.
    Pannenkoeken, twente, Peru en Padre en madre erbij, allemaal de groetjes van hier, en straks natuurlijk niet teveel feesten op de overwinning van Theooootje.
    Dikke kus

    888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888

  • 17 Mei 2011 - 06:31

    Marietje:


    Hoi Susan.

    Nog even en volgens mij besluit je dan om daar te blijven wonen.
    Erg fijn om te horen dat je het nog steeds erg naar je zin hebt daar.
    Nog veel plezier samen met je ouders.
    Geef ze de groeten.

    Hein en Marietje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Ola, Welkom op mijn site. Hier ga ik het aankomende half jaar al mijn avonturen en belevingen met jullie delen. Het aankomende half jaar ga ik voor mijn studie naar Cusco (Peru). Ik ga stagelopen in weeshuis Hogar Jesus Mi Luz. De eerste vier weken van mijn verblijf ga ik naar school en woon ik bij gastfamilie Alonzo. Een alleenstaande moeder met een zoon (25) en een dochter (22). Daarna zal ik naar het centrum van de stad verhuizen. Ik heb er onwijs veel zin in en jullie horen snel meer van mij! Adiós!

Actief sinds 17 Jan. 2011
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 37684

Voorgaande reizen:

28 Januari 2011 - 02 Augustus 2011

Mijn stage in Peru (Cusco)

Landen bezocht: