Semana Santa & Arequipa! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Susan Vijn - WaarBenJij.nu Semana Santa & Arequipa! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Susan Vijn - WaarBenJij.nu

Semana Santa & Arequipa!

Door: Susan

Blijf op de hoogte en volg Susan

26 April 2011 | Peru, Cusco

Hola Hola!

Weer een update vanuit Zuid-Amerika!
Soms is het weer even graven naar wat ik allemaal gedaan heb! Afgelopen week was het hier Semana Santa, oftewel Pasen! Pasen wordt hier uitgebreid en de hele week lang gevierd. Semana Santa is het meest religieuze feest in Zuid-Amerika. De hele week vieren ze de laatste dagen van Christus. Ook op mijn stage werd het uitgebreid gevierd. Afgelopen woensdag hebben de kinderen hele dag films gekeken over Jezus Christus, ik had wel een beetje medelijden met de kinderen maargoed hier is het de normaalste zaak. Afgelopen donderdag ochtend hebben alle kinderen het verhaal van Jezus nagespeeld buiten op het plein. Het was hilarisch om aan te zien, Julio (een jongen in het weeshuis) Had zich verkleed als Jezus en daarachter liepen zijn 2 knechten. Een van de begeleiders las het verhaal van Jezus voor en de kinderen beelden het verhaal uit, zo werd er gezongen en er werd geluisterd naar het verhaal. Ik vond het eerlijk gezegd allemaal een beetje overdreven maar toch was het wel erg leuk om het allemaal mee te maken. Na het geweldige toneelstuk zijn we met z'n allen naar de eetzaal gegaan en hebben we pudding met verschillende koeken gegeten, dit is een typisch gerecht voor Semana Santa. Ook in Cusco zelf was er van alles gaande, optochten door de stad. Mannen van het leger droegen een inmens groot Jezusbeeld en op de achtergrond hoorde je een guur muziekje. Ik was op dat moment op weg naar de stad en ik vond het allemaal een beetje "creapy". Overal liepen smekende en huilende mensen. Ook vorige week woensdag was er in de avond een hele happening. Het bleek de avond van de "zegening" te zijn. Mensen werden gezegend, en daar hoorde natuurlijk ook een hele huil sessie bij. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik er niets van moet weten haha. Vorige week woensdag hebben Geertje (huisgenootje)en ik besloten een weekendje naar Arequipa te gaan. Arequipa is de derde grootste stad, en ligt in het zuiden van Peru. Vanaf Cusco is het 10 uur met de bus. Woensdag avond zijn we naar de busterminal gegaan om een ticket te kopen, we zijn uiteindelijk met de busmaatschappij Julsa gegaan omdat we van Rick hadden gehoord dat dat wel een prima busmaatschappij zou zijn! Voor 30 soles (7,5 euro) hadden wij een enkeltje naar Arequipa. Donderdag avond rond 18:00 gingen we vol goede moed naar de bus, onze moed zonk al snel in onze schoenen. Eenmaal onze bagage afgegeven te hebben stapten we de bus in. We waren één van de laatsten en de bus zat vol met lokale mensen, voornamelijk vrouwen die 50 kilo van Cusco naar Arequipa vervoeren, ik vraag me nog steeds af wat die mensen allemaal meeslepen. De meest gore lucht kwam ons bij binnenkomst al tegemoed. Het was benauwd in de bus en we zagen het totaal niet zitten. Er werd ons verteld dat de bus zich naar de vertrekpunt ging verplaatsen om daar nog meer bagage in te laden, en dan zouden we vervolgens vertrekken. Geertje en ik zagen het niet zo zitten om 10 uur in die bus te zitten, dus we hadden al half besloten een andere bus maatschappij te gaan zoeken. Echter reed de bus niet naar het vertrekpunt, nee hoor, we reden gewoon weg, op weg naar Arequipa! We konden onze vreugde niet op, dit werd de beste bus trip ooit! Eenmaal bij de pakken te hebben neergelegd hoorde ik een vreemd geluid naast me! En ja hoor, daar zat een meisje van ongeveer 5 jaar de hele bus onder te kotsen.. Binnen 10 seconden kwam ons de ZURE gore lucht ons tegemoed. In plaats dat de moeder het kind in een zakje laat kotsen, kots het kind heel de zijkant van de bus onder. Het mooiste komt nog, een minuut later lag het kind + moeder weer heeeeeeeerlijk te slapen zonder het ook maar IETS schoon te maken, oké deze busreis kon niet meer stuk. 10 braakneigingen later viel ik dan toch in slaap, niet voor lang want de bus werd stil gezet en er kwamen 4 gezette "bloedserieuse" politie agenten binnen. "DRUGSCONTROLE". Met een zaklamp van 3 bij 3 werd de bus op de kop gezet op zoek naar drugs. Ook onze tassen werden vluchtig gevoeld! Elk wit vlekje werd grondig onderzocht, na 20 minuten zonder enig resultaat hebben we onze toch voortgezet. Na een uur toch weer in slaap gevallen, maar ook dit keer niet lang. De bus werd stopgezet en daar kwamen 3 gezette (en dan ook wel echt gezet) vrouwen binnen om BROOD te verkopen. De meest gore lucht in de bus in combinatie met de zure lucht van het kots maakte de lucht van het brood er niet lekkerder op. Dan maar 10 minuten m'n neus dichtknijpen. om een uurtje of 2 werd ik wakker, met de vraag waar ik was. Het leek namelijk of ik mij bij de noordpool bevond. Het was onderhand -10 in de bus en NATUUURLIJK waren geertje en ik hier niet op gekleed. Na 3 uur koukleumen was ik er klaar mee en ben ik op 2 lege stoelen gaan zitten om me in Godsnaam warm te houden en om nog enig sinds wat te slapen. Ik maakte het mezelf lekker comfortabel, totdat ik wat voelde, een zakje met een gekke vloeistof erin, ja hoor, er was gewoon geplast in een boterhamzakje waar ik zojuist lekker tegenaan had geleund. Ik heb maar even tot 10 geteld en vervolgens terug gegaan naar m'n oude plek. Uiteindelijk toch weer HEERLIJK in slaap gevallen totdat de man naast ons de meest GURE RANZIGSTE lucht produceerde, WAT EEN ELLENDE. Ik wist niet dat mensen zo'n lucht kunnen produceren. Na 10 uur kwamen we dan toch echt aan in Arequipa. Op weg naar de uitgang van de bus lagen allemaal zakjes met plas, poep.. je kunt het zo gek niet bedenken! Maar ze hebben gelijk, als er geen wc is dan moet je het maar in een zakje doen! Eenmaal buiten hebben we maar even een vreugde dansje gedaan ons helemaal kapot gelachen! Dit was toch wel echt de ERGSTE busreis die ik ooit heb gehad.Eenmaal een hostel gevonden hebben we lekker even bij geslapen en tegen lunchtijd zijn we naar de stad gelopen en heerlijk geluncht op een terras (Wat je in Cusco helaas niet hebt) De rest van het weekend hebben we het lekker rustig aan gedaan, genoten van het weer (In Arequipa is het nog een stuk warmer dan in Cusco), zaterdag hebben we een bustour gedaan, die alle plekken van Arequipa liet zien. 's avonds hebben we met Joep en Amber lekker gegeten en zijn we daarna op stap gegaan. Amber woont ook bij ons in het appartement en zij was op dat moment met haar vriend uit Nederland aan het reizen! Zondag zouden we naar de Juna watervallen gaan, hier komen geen toeristen en dit kun je ook niet alleen doen. De manager van het hostel kwam met het idee dat hij samen met een andere jongen ons wel mee op stap wou nemen naar de Juna watervallen. Zondag ochtend half 10 stonden we dan helemaal klaar voor een wandeltocht van 6 uur. Echter kwam de gids na 10 minuten met het bericht dat de andere gids een flinke kater had en niet in staat was überhaupt te lopen. Een kleine domper maar dit is te verwachten in Peru. We hebben al met al een lekker dagje ervan gemaakt, lekker gewinkeld, geluncht en veel wijntjes gedronken. Top weekendje.. Op de terug weg hebben we toch wat meer betaald voor onze bus, en dat bleek achteraf een goede keus.. ondanks de warmte in deze bus, en een stinkende man achter mij heb ik toch overduidelijk meer geslapen dan de heenweg.
Toch wel weer lekker om dan maandag ochtend vroeg weer in het vertrouwde Cusco aan te komen, dat is toch wel mijn stad!! Afgelopen zaterdag is de vriend van Carien aangekomen en die gaan de aankomende drie weken reizen. Ik woon nu momenteel met een Oostenrijkse jongen in het appartement en woensdag komt er waarschijnlijk een jongen uit Friesland. Ooh en natuurlijk niet te vergeten "Koninginnedag" Ook deze dag laten we hier niet in Cusco voorbij gaan. Vanaf zaterdag ochtend 09:00 staan wij paraat in onze oranje shirt om de hele dag "Nederlands" bier te drinken, Nederlandse spelletjes te doen en natuurlijk friet oorlog te eten. 's avonds is er een Nederlands feestje. Als m'n vriendinnetjes in Amsterdam staan te feesten, ben ik er ook een beetje bij! Ik hoop dat ik jullie weer een kleine update heb gegeven van mijn leven hier in Cusco!

Oh heel veel mensen hebben al gevraagd naar mijn adres hier in Cusco.. En hier komt ie dan eindelijk!

Susan Vijn
Carmen Bajo 224
Cusco Peru

Tot snel! Besos de Cusco!
Suuus

  • 26 April 2011 - 19:10

    Mariet:

    Whahaha wat een helse rit is dat geweest in die bus..BAH! Maargoed je hebt je er goed doorheen geslagen, had niet anders van je verwacht hahaha...Veel plezier!! Liefs
    p.s. wanneer kom je eigenlijk weer terug zodat we het bascafe weer eens onveilig kunnen maken??

  • 26 April 2011 - 19:39

    Manja:

    Klinkt smerig allemaal haha! Stoer dat je überhaupt nog een bus in durfde daar na ;)

    troost is wel dat je het niet snel erger zult hebben dan die busreis!!

    Verder klinkt het ook nog steeds heel gezellig allemaal! Geniet ervan!

    xxx

  • 26 April 2011 - 21:59

    Susan :

    Inderdaad een helse busrit haha! Mariët ik ben 2 augustus weer terug dus vanaf dan gaan we Bas sowieso weer onveilig maken! Maar gelukkig zit ik hier nog 3 maand haha! Besos de Cusco

  • 27 April 2011 - 00:35

    Jessy Vijn:

    Hahaha Suus, wat kun je het allemaal grappig vertellen! Ik voelde helemaal met je mee:P.
    Maar verder dus een topweekend gehad?

    Mis je! Dikke kus van je liefste nichtje

  • 27 April 2011 - 08:25

    Annie En Frans:

    Hoi Susan,
    Wat jij allemaal niet meemaakt, geweldig toch! Ik wou dat ik nog zo jong was om dat allemaal te kunnen doen, alhoewel zo'n busreis was voor mij iets teveel van het goede.
    Fijne vakantie met je pa en ma en nog een hele leuke tijd in Peru.
    Groetjes

  • 27 April 2011 - 09:33

    Sann:

    Hahaha wat een schik, had je verwacht dat je voor 7euro een fijne reis tegemoet ging dan? haha ik spreek je vanavond op skype! Genoeg te vertellen!!! :D Dikke kus

  • 27 April 2011 - 09:46

    Milou:

    Oooohw hahahaha! Sjaak! Wat ellendige busreis zeg! En dat 10 uur lang!! Gelukkig heb je nog wel een leuk weekend gehad! We zullen vrijdag en zaterdag een paar drankjes op je drinken in Amsterdam!!

    X X

  • 27 April 2011 - 17:14

    Marietje:

    Hoi Susan.
    Weer een spannend verhaal.
    Wat dacht je , voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, jammer dan.

    Hein en ik wensen je al vast een hele fijne tijd straks met je ouders.

    Groetjes.

  • 28 April 2011 - 15:43

    Monique:

    Hallo, lieve Suus.
    Wat heb jij een geweldig leven daar, volgens mij is het een groot feest, ik wil wel een paar weken met je ruilen, krijg jij Douwe, goed?
    Wat schrijf jij trouwens ontzettend leuk, als het in de pedagogiek niets wordt, kun je altijd nog een tweede Heleen van Rooyen worden.
    Suus dikke kus en geniet ervan, en veel plezier met je padre en madre, de komende weken.

  • 07 Mei 2011 - 10:16

    Karin Ten Dam:

    hoi Susan,
    wat een indrukwekkend verhaal!
    leuke schrijfstijl; wanneer horen we weer wat van je? We kijken er naar uit.
    Ook de foto 's geven een duidelijk beeld van je belevenissen.
    Heel veel plezier met je ouders de komende periode.
    groeten Karin, Marcel, Flip en Sam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Ola, Welkom op mijn site. Hier ga ik het aankomende half jaar al mijn avonturen en belevingen met jullie delen. Het aankomende half jaar ga ik voor mijn studie naar Cusco (Peru). Ik ga stagelopen in weeshuis Hogar Jesus Mi Luz. De eerste vier weken van mijn verblijf ga ik naar school en woon ik bij gastfamilie Alonzo. Een alleenstaande moeder met een zoon (25) en een dochter (22). Daarna zal ik naar het centrum van de stad verhuizen. Ik heb er onwijs veel zin in en jullie horen snel meer van mij! Adiós!

Actief sinds 17 Jan. 2011
Verslag gelezen: 757
Totaal aantal bezoekers 37685

Voorgaande reizen:

28 Januari 2011 - 02 Augustus 2011

Mijn stage in Peru (Cusco)

Landen bezocht: