Carnaval y Hogar Jesus Mi luz! - Reisverslag uit Lima, Peru van Susan Vijn - WaarBenJij.nu Carnaval y Hogar Jesus Mi luz! - Reisverslag uit Lima, Peru van Susan Vijn - WaarBenJij.nu

Carnaval y Hogar Jesus Mi luz!

Door: susaninperu

Blijf op de hoogte en volg Susan

10 Maart 2011 | Peru, Lima

Ola inca Kolaa!!

Hier weer een berichtje van mij!
Afgelopen week een drukke maar leuke week achter de rug. Ik zal jullie natuurlijk allereerst wat vertellen over carnaval!

Afgelopen zaterdag zijn we met (ongeveer) 30 studenten om 15:00 's middags vertrokken naar Urubamba om daar carnaval te gaan vieren! Urubamba is een plaats ongeveer een uur van Cusco met de bus. Tijdens de heenreis zat de sfeer er al goed in en na een uur kwamen we dan aan in Urubamba. Eenmaal de busschaufeur te hebben betaald zijn we met z'n allen naar het hostel gegaan. Ik heb ik geen tijden zo'n schattig hostel gezien. Allemaal schattige huisjes bij elkaar! 's avonds zijn we met de helft van de groep pizza gaan eten in een karaokebar, we hebben de sfeer er even goed ingezongen!
's Avonds begon dan eindelijk het feest. De sfeer van het feestje had een beetje weg van mijn fuif die ik had gegeven toen ik 12 was (en geloof me dat was zelfs beter), niet helemaal wat ik ervan verwacht had dus, maar het had wel wat! Het feestje koste 70 sol, gratis drank de hele avond. Op het feestje zelf verschenen niet veel mensen maar uiteindelijk hebben we er met z'n allen een goed feestje ervan gemaakt. Achteraf gezien was dit een wat exclusiefer feestje aangezien de gemiddelde Peruaan dit niet kan betalen voor een "Carnaval" feestje. Wat echter minder leuk was dat één van de meiden drugs in haar drankje heeft gekregen en vervolgens naar het ziekenhuis moest en er behoorlijk slecht aan toe was. Uiteindelijk is dit gelukkig goed afgelopen en heeft ze één nachtje ter observatie in het ziekenhuis moeten blijven. Aangezien de feeststemming er niet meer echt inzat zijn we met z'n allen terug naar het hostel gegaan.

De volgende ochtend hebben we besloten carnaval verder te gaan vieren in Cusco, en geloof me dit was feest. In Peru is het een traditie om met carnaval met water te gooien en met schuim te spuiten! Vol goede moed gingen we samen met de Duitsers de straat op, jaja voor deze ene keer waren we één team. De Hollanders en Duitsers tegen de Peruanen, Gna Gna! 2,5 uur lang hebben we samen met alle Peruanen carnaval gevierd en uiteindelijk was ik doorweekt, had ik zere ogen (door het schuim), zere oren (door het schuim) maar enorm veel SCHIK! Daar liepen we dan (we waren heel wat met ons water en onze schuimflessen) totdat we aan het eind van de straat 50 kinderen ons in het vizier kregen! Ik heb nog nooit zo hard gerend, ik scheet 7 kleuren!! haha uiteindelijk heb ik ook deze zondag overleefd en heb ik als afsluiting een lekkere WARME douche genomen! Lovely! Aankomende zondag en de zondag erop blijkt dat deze traditie wordt voortgezet. Ik ben me mentaal al aan het voorbereiden. Al met al een geslaagd weekend.

En dan begon maandag weer onze stage. Maandag ochtend hebben we nog samen met de Canadese vrijwilligster samen met de kids gewerkt. In de middag kregen we te horen dat we onze eigen groep kregen voor de aankomende tijd. De aankomende tijd werk ik met Daniël, Julio Cecar en Militon! 3 schatten van kinderen (Foto's). Daniël heeft een lichte handicap aan de rechte kant van zijn lichaam en loopt geestelijk ook achter op de andere twee jongens, Daniël heeft daarnaast ook veel individuele aandacht nodig. Julio Cecar en Militon zijn wat rustiger en zijn wat meer zelfstandiger, maar daarentegen zijn het ook echte schatten! Afgelopen maandag middag ben ik naar Molino (zwarte markt) gegaan en heb ik voor 100 sol (25 euro) 8 spellen gekocht. Van Tennis tot monopoly (de Peruaanse versie) en van Bingo tot Twister.
Toen ik dinsdag aan kwam op stage werd ik van alle kanten meegetrokken en gesleurd, "Eindelijk gingen we dan samen aan het werk". Zo blijkt wel weer hoe belangrijk het voor de kids is om individuele aandacht en liefde te krijgen. Af en toe komen er wel eens andere jongens de ruimte binnen om me te spelen maar deze worden echter niet toegelaten door de 3 musketiers! Alleen "zij" mogen in de ruimte spelletjes spelen en alleen "zij" krijgen de aandacht. Vaak laat ik de jongens echter gewoon meespelen. Ik merk aan mijzelf aan mijzelf dat ik het ontzettend moeilijk vind om grenzen te stellen voor deze kids, ze verdienen het allemaal zo hard om aandacht te krijgen en om zich gewaardeerd te voelen. Tijdens de tijd met de jongens leer ik de jongens samen te spelen, respect te hebben voor elkaar en leer ik ze sociale vaardigheden, daarentegen leer ik de kids ook schoolse vaardigheden zoals het alfabet en het schrijven van hun naam. Naar school gaan is er niet voor iedereen bij waardoor ik in de tijd met de kids ze zoveel mogelijk probeer bij te brengen. De waardering die ik krijg van de kids geeft me wel echt een kick!!

Voor de rest gaat het leventje hier in Cusco gewoon door and I'm still enjoying it! Het wordt met de dag mooier weer wat betekend dat het hier in de middag soms echt ontzettend heet kan worden, wat natuurlijk niet verkeerd is. Mijn haar wordt al flink lichter en ik moet zeggen dat ik al best wat verkleurd ben! Wanneer het regenseizoen echt ten einde is, is het natuurlijk elke dag ontzettend warm (Sorry gna gna)Met de Spaanse taal gaat het steeds beter en ik kan goed communiceren met de kids.

Tot snel bij het volgende berichtje!

Hasta luego!

  • 10 Maart 2011 - 06:54

    Suus:

    LLeuk berichtje:)

  • 10 Maart 2011 - 07:33

    Manja:

    Klinkt weer heel goed en mooi allemaal suus! Ik snap dat die waardering van de kids super is! en het feesten natuurlijk ook ;)

    Geniet van de zon en al het andere moois!! Hier is het ook een paar dagen zonnig geweest!! :)

    xxxx

  • 10 Maart 2011 - 08:28

    Leoo:

    Jeetje je bent echt wel met iets goeds bezig!!! echt fantastisch om te lezen hoe je aan het werk bent en wat het met je doet!!!
    En een water carnaval!! haha das lekker,,, hier in NL zou ut nie mogelijk zijn.. dan gooi je met ijs!!! haha

    zet hem op daar suus
    xxxx

  • 10 Maart 2011 - 18:42

    Marietje:

    Hoi Susan.

    Weer een leuk verslag, lees het iedere keer met veel plezier.

    Groetjes.
    Marietje

  • 10 Maart 2011 - 18:59

    José :

    Hee die Suus, wat heb je weer mooie verhalen, tis echt mee genieten hier tijdens het lezen. Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt op je stage-adres en dat het je zo goed doet om liefde aan de kleintjes te geven. Ben beretrots op je. Hier is het ook genieten trouwens, we hebben het rustig Gerrit en ik, samen een weekje op dieet, heerlijk (1000 gr dr af :) ) .
    Straks komen Lorèn en Alex thuis en gaan we samen aan n glaasje wijn. En nee we zijn niet jaloers op je hoor, we zijn blij dat we hier zijn en morgen ist gewoon weer af en toe kans op regen. Nu blijf lekker feesten daar en pas goed op jezelf, dat drugsdrankje ..niet fijn, wees wel zuinig op jezelf he! Liefs, moeders José.

  • 15 Maart 2011 - 15:07

    Sann En Eddie:

    SUUUUUUUUUUUUUUS.... we lezen nu pas je laatste verslag! Keep up the good work!.. :D We zijn trots niet normaaaaaaaaaaal en ook wij feesten hier maar dan wel zonder drugs ;) De zon schijnt hier en t is maar liefst 16 graden!! Hoplaaaa..
    Dikke kuss van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Ola, Welkom op mijn site. Hier ga ik het aankomende half jaar al mijn avonturen en belevingen met jullie delen. Het aankomende half jaar ga ik voor mijn studie naar Cusco (Peru). Ik ga stagelopen in weeshuis Hogar Jesus Mi Luz. De eerste vier weken van mijn verblijf ga ik naar school en woon ik bij gastfamilie Alonzo. Een alleenstaande moeder met een zoon (25) en een dochter (22). Daarna zal ik naar het centrum van de stad verhuizen. Ik heb er onwijs veel zin in en jullie horen snel meer van mij! Adiós!

Actief sinds 17 Jan. 2011
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 37695

Voorgaande reizen:

28 Januari 2011 - 02 Augustus 2011

Mijn stage in Peru (Cusco)

Landen bezocht: