Kerst & Oud en nieuw - Reisverslag uit Cusco, Peru van Susan Vijn - WaarBenJij.nu Kerst & Oud en nieuw - Reisverslag uit Cusco, Peru van Susan Vijn - WaarBenJij.nu

Kerst & Oud en nieuw

Door: Susan

Blijf op de hoogte en volg Susan

10 Januari 2013 | Peru, Cusco

Hola Hola,

Allereerst allemaal een gezond en goed 2013!!!!!

Hier ben ik weer! De laatste tijd veel gebeurd en gedaan, dus hierbij weer een update. Samen met mijn huisgenoten hebben we met Kerst een reisje langs de kust gedaan, aangezien Kerst toch een feest is voor familie en vrienden vonden wij het een goed idee om een uitstapje te doen om familie en vrienden niet al te veel missen met kerst. Allereerst vlogen we van Cusco naar Lima. In deze twee dagen hebben we proberen Lima te verkennen. Dit is helaas onmogelijk aangezien Lima inmens groot is. Lima (stad) heeft namelijk 9 miljoen inwoners. Lima included alle kleine dorpjes eromheen 18 miljoen. Toch hebben we in deze twee dagen de grootste wijken van Lima bezocht, Mira Flores en Barranco.

Na de twee dagen in Lima hebben we dus gepakt naar Pisco en Paracas. Dit zjin twee kleine dorpjes naast elkaar. Eind van de middag toen we aankwamen hebben we gelijk gevlucht naar het strand. Heerlijk om even uit te waaien en je in een warme omgeving te bevinden. In Cusco is het op het moment DRAMA. Het regent veel en 's nachts word ik regelmatig wakker met een bevroren lichaam. Het strand in Paracas was dan ook zwaar aangenaam. De volgende dag hebben we de Ballestas eilanden bezocht. Op deze kleine eilandjes bevinden zich honderden vogels, pinquins etc. Na deze trip hebben we het nationaal park van Paracas bezoch. Al met al een zeer geslaagde dag. Na 2 nachten in Paracas en Pisco zijn we door gereisd naar Huacachina en Ica, we hebben hier kerstavond gevierd. Eind van de middag kwamen we aan in Ica, hier was het chaotisch en hectisch vanwege kerst dus hebben we een hostel gezocht in Huacachina, een dorpje naast Ica en een stukje rustiger. Nou dit hebben we geweten. Heel Huacachina was uitgestorven met Kerst. Een beetje vreemd, maar dit ben ik ondertussen wel gewend van de Peruanen. Uiteindelijk hebben we dan toch een restaurantje gevonden en samen met zn 6en kerstavond gevierd. Later die avond stond ons iets wat minder aangenaams te wachten. Eenmaal weer terug aangekomen in ons hostel deed ik als eerst de deur open, ik zag razendsnel iets weg lopen / rennen. Toen we het ligt aandeden renden er verschillende KAKKERLAKKEN door onze kamer. Ik wist niet wat ik zag en ging bijna van mijn stokje. Moet je nagaan met 6 meiden in een kamer met ontzettend veel kakkerlakken. Geen aangenaam idee. De bedden in het hostel waren ook erg slecht en we lagen zowat op de lattenbodem. Een huisgenootje vond het een goed idee om een extra matras op haar matras te leggen aangezien we een bed over hadden. Eenmaal het matras opgetild te hebben renden er 4 kakkerlakken weg. Schiet mij maar lek, ik kon nu al helemaal niet slapen. Het idee dat er mogelijk kakkerlakken onder het matras lagen maakte mij stapelgek. Gelukkig was ik natuurlijk niet de enige. Even hebben we overwogen om een ander hostel te zoeken, maar tocht besloten om hier de nacht door te brengen. Je kunt nagaan hoe ik geslapen heb, meer laat ik mij hier niet over uit.

De volgende ochtend, na een goede nachtrust, zijn we met een Jeep de woestijn van Huacachina ingegaan en hebben we daar gesandboard. Dat was wel erg gaaf, er waren geen andere mensen, vanwege kerst dus het waren alleen wij en onze gids in de woestijn. Na 2 uur in de woestijn te hebben rondgereden zijn we terug gekeerd naar ons hostel en hebben we onze tassen gepakt, onze reis ging namelijk verder naar Nazca. Eerste kerstdag is een belangrijke dag voor Peruanen dus bleek dat er geen bussen gingen naar Nazca, en als ze wel gingen waren ze achterlijk duur. Een lieve taxichauffeur heeft ons uiteindelijk met zijn prive auto naar Nazca gebracht, dit was ongeveer 2,5 uur rijden. Eenmaal in Nazca aangekomen hebben we onze vlucht geboekt over de Nasca lijnen.
De lijnen van Nazca zijn geogliefen, tekeningen in het zand van de pampa's van Jumana en Nazca in Peru. De tientallen figuren van dieren, honderden geometrische vormen en duizenden lijnen en lijnenspellen zijn in het woestijnzand van de hoogvlakte van Peru lang bewaard gebleven.
Dit was toch wel heel speciaal om te doen. De Nasca lijnen zijn erg belangrijk voor de Peruanen, en wij als gringa's hebben ze toch maar even gezien. Samen met een huisgenootje gingen we dan in 4 persoons gammel Peruaans vliegtuigje om de lijnen te bekennen. Ik kan kort zeggen dat de vlucht niet aangenaam was. Eenmaal terug op de bodem en zo wit als een pier maar even bijgekomen. Veel van mijn huisgenootjes hebben over moeten geven, ik kon het gelukkig nog inhouden. Na deze mooie vlucht over de lijnen zijn we het stadje Nazca ingegaan hebben we wat gegeten aangezien onze busreis naar Cusco 's avonds om 8 uur vertrok. Eenmaal gegeten zijn we richting het bus station gegaan en bleek dat wij deze nachtbus moesten gaan overleven met dronken Peruanen. Het blijkt dat ieder land een bepaalde lijfgeur heeft, wij Hollanders blijken een beetje zurig te ruiken. Nou ik kan je zeggen als wij al zuur ruiken, dan weet ik niet hoe ik de Peruanen kan omschrijven. De Peruanen stinken hier voornamelijk, en dit is nog zacht uitgedrukt. Bij de jongere generatie ruik ik dit niet maar bij de oude generatie. Regelmatig trek ik wit weg wanneer ik sochtends een overvolle bus in stap naar mijn project. Even terug komend op de Peruanen in onze bus. Jullie kunnen wel nagaan hoe een dronken Peruaan ruikt. Na 14 uur AFZIEN dan toch eindelijk aangekomen in Cusco. Een klein vreugde dansje aangezien we de bus uitmochten en aangezien we weer in Cusco waren. Het voelt toch elke keer weer als thuiskomen.

Al met al was het een ontzettend leuke trip langs de kust van Peru, veel gelachen en toch nog een klein beetje kerst kunnen vieren.
De dagen tussen kerst en oud en nieuw moest er natuurlijk gewerkt worden. Ik heb het erg naar mijn zin op het project. Ik leer de kinderen steeds beter kennen en probeer mijn collegas zoveel mogelijk te ondersteunen. De twee vrouwen zijn namelijk behoorlijk overwerkt. Zij zijn dag en nacht samen met de 38 kids met een handicap. Ik heb veel respect voor deze vrouwen en probeer zoveel mogelijk te doen in de ochtenden dat ik er ben.

En dan was het dan eindelijk Oudjaarsdag. Voor mij toch wel vreemd om dit in Cusco te vieren. Oudjaarsdag vind ik elk jaar weer een onwijs gezellige dag. Hier in Cusco moest er gewoon gewerkt worden. Na mijn werk hebben we met huisgenootjes boodschappen gedaan voor het eten van savonds. Tapas maken was het idee. We hebben savonds heerlijk gegeten met kaarslicht en onze nette jurkjes. Al met al een heerlijke dag gehad al was het zonder olibollen en vuurwerk. Om half 12 zijn we naar de Plaza gelopen om daar 12:00 te vieren. De main square stond VOL met Peruanen, ook veel mensen uit Lima vieren elk jaar Oudjaarsavond in Cusco. Een onwijs gave ervaring. Samen met heel Cusco en half Lima hebben we 2012 afgesloten en zijn we 2013 ingegaan. De Peruanen zijn echt gek. Overal werd tussen de menigte vuurwerk afgestoken, het is dan ook vrij normaal dat veel Peruanen hun oren, neuzen, voeten, vingers verliezen op deze avond. Na twaalf uur zijn wij snel gevlucht naar de zijkant van de plaza om het vuurwerk te bewonderen. Een ervaring die ik net snel zal vergeten. Later die nacht zijn we met een grote groep op stap geweest. De alcohol werd me al snel ietsje te veel en ben niet al te laat naar huis gegaan. De afgelopen weken stonden hebben we dus veel ondernomen en gedaan. De rust is wat meer terug gekeerd en ben weer lekker hele dagen aan het werk. Genieten van Cusco en de mensen hier. Over ongeveer 3,5 week komt mijn vriendinnetje aan in Cusco. Kan niet wachten tot ze er is en ik haar het mooie Cusco kan laten zien. De twee weken dat we hier zijn gaan we lekker genieten en vakantie houden. Eind februari zal onze reis beginnen. Allereerst vertrekken we naar Bolivia, daarna zullen we doorreizen naar Argentinie, Paraguay en last but not least BRASIL. Ondanks ik Cusco en de mensen hier onwijs ga missen heb ik ook zin om meer van Zuid-Amerika te zien.

Ik ga er nu snel vandoor! Er wacht 1/4 kip op me! En geloof me, die laat ik niet koud worden!

Liefs vanuit het koude Cusco!!!!

  • 11 Januari 2013 - 08:48

    Manja:

    Wat een belevenissen!! Gaaf hoor. En die plannen voor februari, ga je die allemaal in twee weken doen? Wouter en ik gaan deze zomer namelijk ook naar zuid amerika en
    xxxx willen zoveel mogelijk zien, maar weten niet wat allemaal haalbaar is in ongeveer 3/4 weken. Ik hoor heel graag nog een keer van je wat dan allemaal aanraders zijn ;)! en de naam van het kakkerlakken hotel moet ik dan ook nog maar op de zwarte lijst zetten!!! Geniet maar lekker verder van je mooie werk en alle gezelligheid. Ga je de fotos nog op facebook zetten? Lijkt me leuk!

  • 12 Januari 2013 - 16:21

    Marietje Franke:

    Hallo Susan.

    Weer met veel plezier je verslag gelezen. Die kakkerlakken, daar hou je nog een trauma van over.
    Hein en ik wensen je natuurlijk ook een heel goed 2013.

    Groetjes
    Marietje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Ola, Welkom op mijn site. Hier ga ik het aankomende half jaar al mijn avonturen en belevingen met jullie delen. Het aankomende half jaar ga ik voor mijn studie naar Cusco (Peru). Ik ga stagelopen in weeshuis Hogar Jesus Mi Luz. De eerste vier weken van mijn verblijf ga ik naar school en woon ik bij gastfamilie Alonzo. Een alleenstaande moeder met een zoon (25) en een dochter (22). Daarna zal ik naar het centrum van de stad verhuizen. Ik heb er onwijs veel zin in en jullie horen snel meer van mij! Adiós!

Actief sinds 17 Jan. 2011
Verslag gelezen: 1313
Totaal aantal bezoekers 37639

Voorgaande reizen:

28 Januari 2011 - 02 Augustus 2011

Mijn stage in Peru (Cusco)

Landen bezocht: